Läs mer om St:Olavsleden på deras hemsida

Bilder

Dag 13. 2022-05-22
Äntligen dags att fortsätta mot Trondheim
Jag vaknade ganska tidigt och kände mig pigg. Efter hotell frukosten packade jag ihop allt och lämnade hotellet. Det kändes skönt att äntligen få komma ut på vandring igen. Det var ju två år sen jag nådde fram till Östersund. Nu var målet satt till Åre. Vädret var på topp och jag med de. Det var kul att få se mer av Frösön och Rödön som jag aldrig besökt tidigare. Det blev en härlig tur. Lite obekvämt att gå över bron till Rödön men det gick. Träffade på trevligt folk i en stuga innan bron. Dem bjöd på kallt källvatten. Jag hade en plan för natten och fick traska på rejält för att komma fram men det visade sig vara värt det. Hittade en bra plats för hängmattan. Det blev kolbulle till middag med bacon och lingonsylt. Det var bra tryck på fåglarna under natten men jag sov som en stock ändå.

Dag 14. 2022-05-23
Nästan direkt såg jag en skylt om en Pilgrimskälla några hundra meter åt fel håll, bestämde mig för att det var värt att gå dit. Det var en fin plats där jag kunde fylla på flaskorna med nytt källvatten. Det blev en skön dag men när jag kom fram till Pilgrimsrastplatsen som jag sett fram emot blev jag besviken. Det gick bra att laga mat där men övernatta kändes inge vidare. Jag hittade en plats på andra sidan vägen där jag fick vara i fred.

Dag 15. 2022-05-24
Dagen började med att strosa efter en asfalterad väg men det vek snart upp mot Glösa och dess hällristningar. När jag kom dit träffade jag en skolklass med sin guide som högtidligt hälsade mig som pilgrim välkommen. Vi förklarade för barnen vad Pilgrimsleden var för nått och hur den gick. Här kan man även bli bjuden på fika som pilgrim. Färden fortsatte nu efter Karl Johans väg som uppkallats efter kung Karl XIV Johan som var kung över unionen Sverige/Norge undre 1800-talet. Färden fortsatte upp över Wången där verksamheten handlar om hästar. Hade under dagen fin fin utsikt över fjällen. En höjdpunkt var byn Kluk med deras affär där det blev glass stopp. Jag hittade en plats i skogen för hängmattan i närheten av Pilgrimsbänken.

Dag 16. 2022-05-25
Vaknade upp till yterligare en varm och fin dag. Låg kvar i hängmattan ett tag och fick sällskap av en ekorre. Leden gick idag förbi Semlan där det tidigare legat ett kopparverk där man tillverkade "dem där stora kopparmynten". Vidare igenom Mörsil och Järpen. I järpen passade jag på att mumsa i mig en pizza till middag. Handlade lite på affären. Jag passade även på att boka en övernattning på Hotell Åre Fjällsätra för sista natten. Innan jag gick vidare ner mot Tossön där jag hoppades på att få övernatta. Men där möttes jag av en camping förbjuden skyllt så jag fick leta vidare efter en plats med närhet till vatten. Hittade en fin glänta i skogen där jag fick upp hängmattan.

Dag 17. 2022-05-26
Sista natten i fält var lugn och skön. Dagens höjdpunkt var ju Ristafallet. Det var otroligt fint att gå leden efter älven fram till fallet. Blev en wåffla och glass i restaurangen. Det blev en kortare sträcka idag då jag delade upp de sista tre milen på två dagar. Tidiagre har jag snittat ca 25 km per dag. Det blev en lugn promenad fram till hotellet. Där fick jag äta och dricka gott tillsammans med en hel drös yogakursare.

Dag 18. 2022-05-27
Utvilad, mätt och nyduschad hände jag på mig ryggsäcken för den sista sträckan för den här gången. Dagen började med en rejäl uppförsbacke, sen var det mest en promenad in mot Åre med Åreskutan som riktmärke. Den har jag sett hela turen men nu är den nära på riktigt. När jag kom in i Åre hade jag tid för lunch och fick tips att testa Crêperie & Logi. Det var jättegott. Det fick avsluta den här turen och jag gick ner och tog tåget hem till Sundsvall.