Läs mer om St:Olavsleden på deras hemsida

Bilder

Dag 9. 2020-07-07
Nu var det dags för etapp tre. Tåg till Bräcke sen promenad till Östersund var planen.
Jag kom till Bräcke vid 12 tiden och började gå efter leden. Ryggsäcken var överlastad som vanligt och vägde 20 kg utan vatten. Ganska snart blev jag omcyklad av två cyklande pilgrimmer och min första tanke var, vilket fusk :) men när jag såg dem glida iväg så ville jag också ha en cykel. Men det var bara att knata på, det var ju en lång väg kvar att gå. Målet var att hitta en fin plats för övernattning vid Gimån men där hittade jag inget bra så jag gick vidare. Jag lämnade leden en kort stund för att logga en Geocache och när jag kom ut på vägen igen kom en pilgrim till gåendes. Vi började prata och snart kom även hennes man ikapp oss. Vi gjorde sällskap en stund. Nu hade jag riktat in mig på ett partid norr om Mälgsand men hittade inget bra där heller, när jag kom ur skogen hittade jag inte bara min nya vänner utan även ett utedass och ett vindskydd. Dem gick vidare och jag stannade kvar. Hängde upp hängmattan och gjorde middag. Precis när jag skulle krypa ner för att låta kroppen vila kom en tysk till vinskyddet så jag blev kvar ett par timmar till innan jag gick och la mig.

Dag 10. 2020-07-08
Jag vaknade ganska tidigt och kände mig pigg. Efter frukost packade jag ihop allt och fortsatte min tur. Det var en fin sträcka som tog mig fram till Gällö. Där passade jag på att logga en till Geocache uppe vid skidtunneln som dem byggt i ett gammalt bergrum man tillverkat amunition i för länge sedan. Väl där passade jag på att käka egen lunch då jag missat lunchbuffen som dem serverar där. Jag fick sen en guidad tur in i tunneln så jag fick gå på snön. Efter det gick jag vidare och kom fram till kyrkan i Revsund, där fanns en pilgrismskyllt som sa att det nu var 354 km kvar. Den måste dem ha snott någon stans för det är klart längre kvar :) Nu kom jag till Förberg, en vacker sträcka med sol över vattnet. Efter det vek leden av in i skogen och det var här jag tänkte hitta en fin plats att övernatta på. Jag var ganska trött efter dagens långa tur så först bestämde jag mig för en plats och hängde upp tarpen då det börjat regna så smått. Men med lite chocklad så gick jag lite längre fram och hittade en bättre plats som jag bytte till. Hade jag gått ännu längre fram hade jag hittat en jättefin rastplats. Men trotts det blev det en fin kväll med magisk solnedgång över vattnet och jag kröp även denna kväll tidigt i säng.

Dag 11. 2020-07-09
Jag loggade några Geocacher på vägen runt Anviksviken, bla i Hållbergsgrottan. Det fick ägaren till dessa gömmor som fått mina loggar via mail att köra ut dit och möta upp mig efter en grusväg. Det blev ett kärt möte. I Pilgrimstad besökte jag källan och kapellet. En fin plats för rast. Det blev en fin promenad idag med varierande underlag, ganska mycket grusväg men det kändes skönt att få sträcka på bena. Jag hade sett ut en plats för nästa nattläger utifrån hur det såg ut på kartan, men väl på plats låg det ett gammalt hus där och då käns det lite olustigt att övernatta där. Det var dags för middag så nu blev det kolbulle med bacon och lingonsylt, en nationalrätt på vandringar. Med nyvunnen kraft gick jag en sväng i området och hittade en fin plats för natten som jag bytte till.

Dag 12. 2020-07-10
Hade en ide om att komma i tid till Östersund för att hinna med 15 tåget. Det innebar att när solen väckte mig med sina strålar vid sextiden klev jag upp. Frukost i bästa morgonsol och sen packa ihop ryggsäcken. Det var lite kallt så här på morgonen när jag gick iväg men det blev snart varmare. Jag traskade förbi Brunflo och fortsatte mot Östersund. Efter en stund kom jag ikapp mina vänner från första dagen Anders och Cissi och vi slog följe resten av vägen. Vi han med fikapaus och bad för Cissi trotts att hon uppskattade vattentemperaturen till 17 grader. Det sista 3-4 km var otroligt vackra med mängder av bra tältplatser. Väl framme blev det ett Coronasäkrat avsked innan vi gick åt olika håll. Dem vidare till nattens läger och jag till närmaste pizzeria för en Hawaii och en kall öl för att fira denna sträcka på 86 km.