Upp på Östra Bunnersfjället 2023

Som traditionen bjuder var det nu dags för ett genrep inför höstens vandring efter Kungsleden. Vi skulle testa mat och utrustning. Att vi skulle upp på Östra Bunnerstöten är en rest sen för två år sen när vi gick upp på Västra Bunnerstöten. Då var planen att hinna med båda men vi lärde oss snabbt att det tar mycket längre tid att gå utanför led. På kartan ser ni på ett ungefär hur vi gick.

Frågan var från vilket håll vi skulle gå. Då vi ville ha några dagar i fjällen bestämde vi snabbt att börja från Vålådalen och Nullstjärn där vi parkerade bilen. Det blev en vacker promenad då den gick efte en väl upptrampad "väg" som sen gick över till led. Vi loggade en cache vid Nulltjärn och en längre upp efter leden. När vi närmade oss Kyrkstenen trodde vi att vi skulle se den mangefika stenen på långt håll, men det var inte förens när vi kom närmare vi såg att det var en sten och inte en bergssluttning. Från sidan var den mangefik. Vi dumpade packningen och begav oss ut på en tur omkring stenen för att få se den på riktigt. Vi han även med att logga cachen som hängde där så fint. Då vi kört upp från Sundsvall hade vi inte tänkt att gå så mycket mer denna dag så nu gick vi vidare en bit där vi hittade en plan och bra tältplats. Det bjöds på god middag som Annika torkat och två kåsor vin innan vi slocknade efter årets första fjällvandringsdag.

Vi vaknade upp till en fin morgon och fick efter frukost packa ihop ett tort tält. Vi gick vidare upp i dalen där vi höll oss efter vänstra sidan, det visade sig vara helt fel. Ett tips är att följa den gamla vinterleden som gick mellan Vålådalen och Handöl. Den är fortfarande markerad med järnstänger som man kan se utmed hela dalen. Följer man den upp till flaskhalsen får man en bättre vinkel och slipper runda de stup vi kom fram till. Vi skulle nu vika av vänster, frågan var bara vart. När vi närmade oss kom regnet i kapp oss och vi fick ta fram regnkläderna och regnskydden. Vi hade nu bestämt att bege oss rakt över dalen och över till nästa dal som mer liknade en platå som vi sen fick korsa för att komma fram och hitta en lämplig tältplats för morgondagens topptur. Vi döpte topparna till 10, 11, 12, 13, 14 och tillslut 15. Dem ligger på rad och namnet motsvarar deras höjd i hundra meter. Vi tältade nedanför 13 där vi hade hittat en bra väg upp.

SMHI och YR var överens, idag skulle det vara dimma. Det stämde bra under natten men nu på morgonen släppte monen greppet och topparna och vi kunde snart se 13. Då bestämde vi att dra i väg uppåt. Vi hade tänkt gå upp i dalen för att se vad som hände med vädret men nu följde vi vår ursprungsplan. Den gick ut på att gå upp till höger om 13, runda den på bortsidan, gå vidare till 14 och runda den på framsidan för att sedan gå rakt upp på 15 dvs Östra Bunnerstöten. På väg upp planerade vi vart vi skulle gå ner för att ta dalen tillbaka. Det var inga problem att gå rakt upp på Östra Bunnerstöten trotts att det såg lite brant ut. Väl uppe fick vi en magisk utsikt åt alla håll. Vi såg många av de toppar vi tidigare besökt. Vi loggade cachen som finns här uppe innan vi gick nedåt för att hitta en fin plats för lunch. Det blev en fin tur ner genom dalen fram till vår tältplats. Det var inga problem att somna i natt heller efter ca 600 höjdmeter i bena.

Vägen tillbaka gick vi i nästan samma spår, men tog en liten omväg ner i nästa dal för att få se hela. Där skrämde vi upp en ren som stod i skuggan när vi kom nerklampande. Vi gick ner tillbaka mot leden som går upp till Kyrkstenen där vi hittade en perfekt tältplats. Efter en smarrik köttfärssås med makaroner och det sista av vinet slog vi igen ögonlocken för en sista natt på fjället. Klicka på bilden för större bild...

Aset på tåget

Nulltjärn

Leden upp mot Kyrkstenen

Skylte med information om Kyrkstenen

Kyrkstenen från sidan

Tältplats natt 1

Tältet

Första kvällens middag, choritzo och mos

Annika på våg upp i dalen

Gammal vinterleds markering

Utsikt mot Västra Bunnerstöten

Topparna 10, 11, 12, 13, 14

Jag vid toppröset på 15

Karta över vår väg till och från toppen

Det blev några "vad"

Dalen där vi skrämde renen

Renen :)

Vi kostade på oss en rejäl lunchrast dag 4

Slottdalsskrevan här ?

Nä, det var bara en sten

Lite tidigt

Tältplats natt 4

Hillebergs färger

Solen är på väg ner

och ner

Tillbaka på leden ner mot bilen