Upp på Västra Bunnersfjället 2021

Äntligen dags för en veckas semester och ett genrep inför höstens längre vandring. Då vi gillar toppturer såg vi ut några Geocache gömmor i Jämtlandsfjällen som passade oss. Dvs gömmor på avlägsna och höga platser. Tillsammans med Annika gick vi från Storulvån. Det blev en kort tur upp mot Sylarna då vi sett ut två gömmor på Stor-Ulvåfjället som vi ville logga. Efter en kort rast där leden delars sig mot Sylarna och Blåhammaren följde vi stigen som går upp mellan dessa leder. En bit upp lämnade vi ryggsäckarna för ett tag och traskade lättade uppåt. Vi hittade det vi sökte och gick ner och plockade upp packningen. Nu var det dags att hitta en bra lägerplats. Sen tidigare viste jag att efter hängbron finns det några att välja på och vi hittade en på högra sidan som passade.

Det skulle bli en fin vecka med kanonväder och det började bra. Vi gottade oss i solen med Renskavsgryta, men grädde, lök och svamp och till det ris. En halvliter vin att dela på till det. Gott ska det vara.
När vi lämnade Stourulvåns fjällstation vägde vi in ryggsäckarna på 17 och 22 kg. Inte så dåligt tyckte vi. Nu hade vi ca tre kg lyx med oss som vi får räkna bort tills i höst.

Dag 2 började med lite mulet väder så smörja in sig kändes inte aktuellt (misstag). Vi korsade leden mot Sylarna och gick upp mot Lill-Ulvåfjället. Där kröp vi under renstängslen och gick över på andra sidan där vi följde "renstängselsnabeln" ner till Tjallingen där det finns en bro. Kanske inte den bästa vägen men det var ju tomt på renar så det kändes ok.
När vi passerat bron såg vi två bilar. Det var inte vad jag hade räknat med men vägen går ju faktist hit för samerna. Nu följde vi stigen uppåt och tog oss sakta och ganska mödosamt upp mot dalen. Vi gick genom ett fint björklandskap som bredde ut sig efter sluttningen.
När vi kom upp en bit fick vi en magisk utsikt mot Sylarna och Helags. Som två systrar låg dem där med två mils avstånd. Nu var det dags för vårt första uppdrag för dagen, att hitta den första geocachen. Den låg fint efter forsen och när loggen var signerad valde vi att göra stopp för lunch. Nästa gömma skulle bli lite jobbigare då den ligger på Laptentjahkes topp. På väg upp mot den droppade vi ryggsäckarna vid en stor sten. Vi tyckte platsen var bra vald men då vi tog en annan väg ner och så hamnade dem jättefel. Vi gick upp rakt upp från söder och även här var nionde toppen toppen. Ner gick vi på östra sidan efter en diagonal hylla, men det gjorde att vi kom ner långt från ryggsäckarna och fick gå tillbaka för att hämta dem.
Vi slog läger på foten av Västra Bunnerstöten där vi hittade en stor och fin plats. Under tiden vi slog läger hörde jag återigen ljud, dem var tydligare nu och helt klart från ren. Vi kollade länge upp mot berget innan vi högst upp på snölegorna såg fullt med renar. Senare på kvällen kom alla ner och gick förbi oss och vidare upp i dalen. Återigen en härlig kväll som bjöd på korv och mos till middag.
Man hade lovat sämre väder denna tisdag och man höll vad man lovade. Vi kom nästen hela vägen upp på Västra BUnnerstöten innan det blev total tjocka och även lite regn. Vi tog tom fel på topprösen och trodde vi var framme, men rätt topp var 100 meter längre bort. Nu när vi nått toppen (den rätta) funderade vi på vägval ner igen. Vi gick upp i den södra dalgången och där blev det ganska brant på slutet så vi valde att gå runt motsols och ner i den nordliga dalgången till sjön V Bunnertjärnen.
Jag kan inte förklara hur det är möjligt men vi gick så vilse att vi var på väg österut ner på fel sida av berget innan vi upptäkte misstaget. Det var först när jag tog fram kompassen som vi förstod hur fel vi gått. Fram till det ögonblicket hade vi med gämna mellanrum kollat med gpsn vart vi var och bara sett att vi drev lite åt ost. Så fel kan det bli trotts att vi är vana fjällvandrare och kan använda karta och kompass. Men med 25 m sikt spelar dimman spratt med en. Lärdom! Ha alltid karta och kompass i fjällen och lär dig att använda dem.
Vi kom i alla fall trygt ner till sjön. En mycket bekvämare väg så nästa gång tar jag den upp också. Vi hade tidigare pratat om att bära upp våra grejer till sjön 1217 och tälta där. Ingen bra idé. Sjön var till hälften fryst och någon tältplats såg vi inte skymten av och nu hade vi säkert 50 meters sigt. Väl nere blev det middag och vin till det.
Efter att vi lagt oss hörde jag en fyrhjuling. Inte helt otroligt men ändå lite kusligt så här på kalfjället. Efter ett tag tystnade den, men då kom ett nytt ljud... den här gången från en drönare. Först trodde jag att jag drömde men det var verkligen en drönare. Vi fick dagen efter höra att det var samerna som var uppe och kollade till sina renar, och oss :)
Vi hade tur att få träffa några av dem nere vid bron när vi var på väg tillbaka. Dem kunde även bekräfta att spåren vi sett tidigare på morgonen utanför vårt tält var från Järv. Det har alltså gått för bi en järv under natten. Den skulle jag vilj sett.

Nu var vårt mål rastskyddet vid Spåime. Vi gick rakt väster ut från bron och höll oss nedanför Lill-Ulvåfjället. Mitt på så hittade vi en bra sten där vi fick lä för lunchen. Det var sån magisk utsikt. Vi såg längre än någon annan stans. Lite som vilda västen vyer. Se kartabild för exakt plats. Vi kom på att det kunde vara en bra idé att boka bord inför morgonkvällens middag på Storulvån. Vilket lyx att bara kunna slå en signal från fjällen och beställa bord på restauran.

Kvällssolen gick ner över Sylmasivet och vi låg med öppen dörr och bara njöt av utsikten. Anledningen att vi gick just hit var för att vi hade en ologgad geocache i närheten. På morgonen efter gick vi fram så vi fick fri utsikt mote Sylarna från Västra Endalshöjden. Vi såg båda att nästa gång ska vi upp på Fruntimmersklumpen och Herrklumpen.

Klicka på bilden för större bild...

Storulvåns fjällstation

22 lätta kg

17 lätta kg

Utsigt från Stour-ulvå fjället

Tältplats natt 1, just förbi första bron

Fanns en del snö kvar

Dag 2, Vi har just passerat renstängslet uppe på Lill-ulvå fjället

Vilken utsikt

På väg mot bron vid Tjallingen

Bron vid Tjallingen

Utsikt mot Västra Bunnersfjället

Skaplig utsikt från vår tältplats natt 2 och 3

Här tältade vi natt 2 och 3

Topptursdagen bjöd på moln

Annika på väg uppåt, det är klart brantare än vad det ser ut

25 m sikt

Äntligen på toppen, 1555 möh

Ren på ca 20 meter

Ännu mer ren

Landskapet jämnas ut på vintern

ett pyttevad

Sylarna i kvällssol

Utsikt från tältet

Utsikt från Västra Endalshöjden

Först på en Geocache som fått ligga ologgad i fyra dagar vid Storulvåns fjällstation

Den första kalla...

Dagens meny på papper

Dagens meny i värkligheten

Det bjöds påunderhållning efter middagen