Bilder

Med en dag ledig mitt i veckan bestämde vi oss för att paddla efter Indalsälven. Vi la i kajakerna vid Järkvissle kraftverk på måndags kvällen. Vi hade packat ner allt vi behövde för en övernattning. Tält och god mat samt massor av vatten. Ja, varför ta med vatten när man sitter på helt rent vatten? Jo, det är inte helt rent nu under pollenperioden och även om man skulle koka vattnet så kändes kranvatten bättre. Jag hade med mig en LifeStraw Go Bottle som fungerade utmärkt.

Det var årets hittills varmaste dag och solen lyste från en klarblå himmel. Fyllda av äventyrslystnad kled vi ut i den strida strömmen som tog tag och förde oss nedströms. Det var så fantastiskt så vi bara satt där och åkte med i flera knops fart. Efter mindre än två timmar kom vi fram till rastplatsen Sandriset. Det är den klart finaste stugan som vi passerade. Stor och fin stuga med eldstad i mitten. Det finns även gott om plats om man vill tälta. Vi bestämde oss för att sova inne på golvet i stugan för att slippa vakna upp i en bastu. Senare på kvällen tände vi en eld i stugan för att få lite rotation på luften och kanske dra in lite sval luft utifrån. Termasellen fick jobba lite för att hålla mygg och knott borta medans vi var kvar ute. Natten var ljus som på dagen och ljum. Vi fick även en fin kvällshimmel.

På morgonen blev det frukost med kaffe innan vi lastade in allt i kajakerna för fortsatt färd. Under ett par timmar fortsatte färden att vara magist vacker, men när vi passerat Liden vek älven av och blev bredare. Det var där vi mötte motvinden... Den friskade i och nu gick färden över i ett träningspass. Vi mötte en bonde som höll på att dra upp sin båt, han kunde bekräfta det vi misstänkte att det var lugnare på andra sidan älven, så efter lunchstoppet i Nilsböle (en ganska tåkig plats) så paddlade vi över till "högra" sidan. När vi kom till Österloning hade vi fått nog och paddlade in i den andra viken på "vänster" sida, där fanns en badplats och skulle det visa sig en bra plats att köra ner bilen. Vi hade tor som tokar och fick skjuts ner till campingen där vi hade ena bilen.